آخرین پژوهش‌ها و مقالات علمیپژوهش و مقالات علمیدسته بندی نشده

مدل جدید OpenAI o1 با قابلیت تفکر معرفی شد

OpenAI مدل جدیدی را معرفی می‌کند که می‌تواند مانند انسان فکر کند و دلیل بیاورد

OpenAI از یک مدل هوش مصنوعی جدید با نام OpenAI o1 رونمایی کرده که می‌گوید قادر است مشکلات پیچیده‌تری در حوزه‌های علمی، کدنویسی و ریاضی را نسبت به مدل‌های پیشین خود حل کند. این مدل، اولین نمونه از سری OpenAI o1 است و از روز پنج‌شنبه به‌صورت پیش‌نمایش عرضه شده و به مرور زمان در دسترس بیشتر کاربران ChatGPT قرار خواهد گرفت.

این مدل‌ها طوری آموزش دیده‌اند که بیشتر زمان صرف فکر کردن به مشکلات کنند، همان‌طور که یک انسان به مسئله فکر می‌کند. به گفته OpenAI، این مدل‌ها در طول آموزش یاد می‌گیرند که روند فکری خود را بهتر کنند، استراتژی‌های مختلف را امتحان کنند و اشتباهات خود را تشخیص دهند.

قابلیت‌های این مدل جدید به‌ویژه برای پژوهشگران حوزه سلامت برای تحلیل داده‌های توالی‌یابی سلولی و فیزیک‌دانان برای تولید فرمول‌های پیچیده ریاضی در زمینه‌های مانند اپتیک کوانتومی مفید است.

پتانسیل‌های این مدل توسط نوآم براون، یکی از دانشمندان پژوهشی OpenAI، نیز برجسته شده است. او در توییتی اشاره کرده است که “OpenAI o1 برای چند ثانیه فکر می‌کند، اما ما در نسخه‌های آینده می‌خواهیم که ساعت‌ها، روزها یا حتی هفته‌ها فکر کند.” او همچنین به هزینه‌های بالاتر استفاده از هوش مصنوعی برای انجام استنتاج اشاره کرده است و پرسید: “چه هزینه‌ای را برای کشف داروی جدید سرطان می‌پردازید؟ برای باتری‌های نوآورانه چطور؟”

چالش‌های مرتبط با مصرف انرژی بالا توسط سیستم‌های پیشرفته هوش مصنوعی، مانند OpenAI o1، قرار بود در جلسه‌ای با مقامات کاخ سفید و مدیران ارشد فناوری از جمله سم آلتمن، مدیر عامل OpenAI، مورد بحث قرار گیرد.

گرچه این مدل جدید هنوز قابلیت‌هایی مانند جستجوی وب و آپلود فایل و تصاویر را ندارد، OpenAI آن را پیشرفت قابل توجهی در زمینه استدلال پیچیده توصیف کرده است. این مدل‌ها در آزمایش‌ها به شکلی مشابه با دانشجویان دکترا در حوزه‌های فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی عمل کرده‌اند و در آزمون مقدماتی المپیاد بین‌المللی ریاضی توانسته‌اند 83 درصد از مشکلات را به درستی حل کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا